وبلاگ

روشهای مهندسی معکوس در درآمد زائی

روشهای مهندسی معکوس در درآمد زائی

 در زندگی بسیاری از اهداف مالی هستند و تعیین راههای درست برای رسیدن به اهداف بسیار استراتژیک است . اگر ما در شغل آزاد باشیم و مثلا در سر پرورانده باشیم که خوب کار کنیم تا بتوانیم منزلی را بخریم ولی خوب کار کردن را خوب معنی نکنیم شاید هیچ فایده ای نداشته باشد . من برای حل این مشکل پیشنهاد می کنم از روش مهندسی معکوس در کسب درآمد استفاده کنید .
روش مهندسی معکوس طراحی و اجرا شده توسط خودم به اینصورت است که برای مثال می خواهیم منزلی را با قیمت صد و بیست میلیون تومان بخریم ، برای این منظور زمانی را برای رسیدن به هدف مثلا بیست ماه در نظر می گیریم . حال به فرض اینکه قیمت منزل در آن بیست ماه ثابت می ماند ما باید صد و بیست میلیون را بر بیست ماه تقسیم نموده و بدانیم که حاصل آن یعنی 6 میلیون در ماه باید درآمد داشته باشیم تا بتوانیم در زمان در نظر گرفته شده به هدف خود برسیم . هم اکنون باتوجه به روزهای ماه باید بدانیم در روز چقدر باید درآمد داشته باشیم تا در ماه 6 میلیون درآمد بدست آورده باشیم . خوب از تقسیم آنها متوجه می شویم که باید روزی دویست هزار تومان درآمد ما را به هدف خودمان برساند . اما توجه به این نکته مهم است که برخی اوقات مثلا برای جشن ازدواج خواهر کوچکمان نیاز به سر کار نرفتن داریم و بعضی از روزها هم به هر دلیل نمی توانیم به عدد روزانه خود دست یابی داشته باشیم . برای همین ما در حدود 25 درصد به عدد روزانه خود می افزائیم و برای آن عدد تلاش می کنیم تا بتواند روزهای کم درآمد ما را جبران کند . البته ممکن است اگر هیچ اتفاق بدی نیفتد ما واقعا هر روز بیشتر از حد خواسته شده درآمد داشته باشیم و هدف ما زودتر تحقق یابد .
لازمه اجرائی شدن طرح مهندسی معکوس که شاید یکی از کشفیاتم باشد نیز ، اجرای دقیق برنامه و کنترل روزانه برنامه است . ما باید برای اینکه در هر روز عدد خاصی درآمد داشته باشیم برای آن برنامه ای تدوین کنیم و اجرای آن را هر روز کنترل کنیم و در صورت درست بودن برنامه آن را ادامه داده و در غیر اینصورت برنامه خود را اصلاح کنیم .
برای اینکه روش مهندسی معکوس را ملموس تر احساس کنید به یک مثال عملی می پردازم . در نظر بگیرید شما یک هنرکده کوچک دارید و معمولا در روز چند سفارش نوشتن پلاکارد تبلیغاتی و یا نوشتن تبریک و یا تسلیت اعیاد و یا مراسم ملی مذهبی را دارید و هیچ وقت نمی توانید در حالت عادی به عدد فروش روزی 250 هزار تومان برسید . بنابراین می آئیم و در نظر می گیریم که معمولا اندازه طولی هر سفارش برای هر کار 3 متر می باشد و درآمد هر متر پارچه نویسی برای شما 1500 تومان می باشد . پس هر پارچه 3 متری که می نویسید برای شما 3 * 1500 یعنی 4500 تومان درآمد دارد .
حال با توجه به اینکه به فرض ما باید روزی 250 هزار تومان درآمد داشته باشیم ، 250 هزار را بر 4500 تقسیم نموده و متوجه می شویم که باید در روز 55 سفارش را انجام دهیم تا به عدد مورد نظر خود برسیم . حال با توجه به اینکه می دانیم در حالت عادی در روز چند سفارش داشته ایم ، برای مثال روزی 10 سفارش پس متوجه می شویم برای تحقق برنامه خود باید تعداد 45 سفارش به سفارشات جاری خود اضافه نمائیم . در حقیقت زحمت اصلی از این نتیجه گیری شروع می شود . حال با توجه به اینکه خدمات ما مناسب چه افراد یا گروه هائی می باشد و چه زمان به خدمات مربوطه نیاز دارند یک بحث تحقیقاتی را برای ساعاتی به دنبال داشته و بعد باید به اجرا فکر کنیم . آن روز ما باید بازارهای هدف خود را مشخص کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار داده و برای آنها برنامه ایجاد کنیم و بعد برنامه را پیش ببریم .
البته روش دیگری نیز وجود دارد ، به جای اینکه خود ما مدیر برنامه طرح مهندسی معکوس خود شویم ، بیائیم و فردی دیگر را در کنار خود قرار دهیم و به عبارتی کسی را که در طول روز فقط به برنامه و اجرائی شدن آن فکر کند استخدام نمائیم ، این دومین قدم مثبت در طرح ماست . چون به جزء خودمان ایجاد درآمد برای فردی دیگر را نیز ایجاد نموده ایم و باید از این مسئله خوشحال باشیم . شاید همین حرکت به ظاهر ساده بتواند مشکل بیکاری در کشور را حل کند ، یعنی برای هر موسسه یک سمت مدیر برنامه تعریف شود ، حتی اگر آن موسسه فقط یک نفر کارمند داشته و آن کارمند خود مدیر موسسه باشد . این مثالی برای یک هنرکده کوچک بود و برای تمامی مشاغل می توان چنین برنامه هائی ایجاد کرد . ممکن است ما به تنهائی قادر نباشیم برنامه خود را عملی کنیم و بهتر باشد ما به کار اصلی خود پرداخته و کسی را برای پیشبرد اهداف خود در کنار خود قرار دهیم و با مدیریت صحیح شخص مورد نظر برنامه را اجرائی کنیم . بنابراین با یک شلیک دو هدف را هم زده ایم و این نتیجه جالب تری است ، چون هم خود را به مرحله بالاتری از رفاه و درآمد رسانده ایم و هم باعث اشتغال زائی فرد دیگری و درآمد زائی برای او در کنار کار قبلی خود شده ایم . بنده برای همیشه آماده دریافت سوالات شما و مشاوره با شما جهت برنامه ریزی و اجرائی کردن کسب و کارهای شما عزیزان از طریق پست الکترونیک و غیره می باشم . یقین داشته باشید همیشه با برنامه ریزی هدف می توان از امکانات بیشتری در طول زندگی بهره جست .

ارسال شده توسط : سید فرید بلادی

نشانی سایت : omrnameh.ir