وبلاگ

ISP های ایرانی؛ لطفا شما یاد نگیرید!

ISP های ایرانی؛ لطفا شما یاد نگیرید!

در کنار این موضوع اهمیت فضای مجاز و اینترنت در رشد و توسعه جوامع است که اگر با بازی های پیچیده برای کنترل هدف دار آن خلط شود، به خوبی می توان حدس زد که در نهایت اینترنت نیز روزی ابزاری برای کنترل بشر به شکل غیر مستقیم باشد.

چند وقتی است، موضوعی با نام Net Neutrality به یک موضوع اصلی و چالشی در حوزه جامعه شناسی اینترنت و فضای مجازی تبدیل شده است؛ مبحثی چالشی که طرفداران آن بر این باورند که اینترنت بنا به ذات خود، باید آزاد و به دور از هر گونه مداخله ای باشد که طی آن به ویژگی آزاد محور آن خدشه وارد شود.

به گزارش «تابناک»، این جنبش اکنون بیش از یک سال است به خصوص در کشورهای اروپایی و ایالات متحده مد نظر قرار گرفته است. هم اکنون پتیشن های در همین راستا در فضای مجازی به راه افتاده که از کنگره ایالات متحده، تقاضای تصویب قانونی برای حمایت از بی طرفی اینترنتی دارد.
اما صرف نظر از ماهیت و کیفیت این جنبش و همچنین موضوعیت آن، نکته اساسی در اینجاست که با برخورد با مطرح شدن موضوع Net Neutrality اولین سؤالی که به ذهن مخاطب می رسد، این است که مگر اینترنت در آن سوی دنیا نیز با محدودیت و مداخله مواجه است؟

واقعیت این است که هرچند اینترنت به خودی خود، ابزاری است که آزادی، بخش مهمی از مشخصات آن را تعیین می کند، کنترل بر اینترنت با هر هدف و مقصودی، چیزی است که در سراسر دنیا وجود دارد و اعمال می شود. آنچه این اعمال کنترل را از خطه ای به خطه دیگر متفاوت و متمایز می سازد، موضوع نوع و درجه اعمال کنترل است و نه اصل وجودی آن. بر همین مبناست که اساسا به راه افتادن جنبشی با نام Net Neutrality یا بی طرفی اینترنتی معنا و موضوعیت می یابد.
از سوی دیگر، باید به این مسأله پرداخت که موضوع کنترل بر اینترنت تنها موردی مربوط به دولت ها هم نیست. در بسیاری از موارد، این دولت ها نیستند که کنترل خود را بر اینترنت اعمال می کنند، بلکه شرکت های مشغول به کسب و کار در اینترنت این موضوع را در دستور کار خود دارند و البته با روش ها و متد های پیچیده ای که دریافت آن برای هر کسی امکان پذیر نیست.
بارز ترین وجه این موضوع را می توان در ماجرایی دید که اخیرا برای شرکت Netflix رخ داده است. این شرکت که مشغول تولید محتوای Media برای آمریکای شمالی و جنوبی و بخش هایی از اروپاست همانند یوتیوب با دامنه ای محدود تر به تازگی گزارشی 256 صفحه ای به دولت ایالات متحده ارائه کرده که طی آن، با ادله ای خواستار آن شده که پروژه کابل نوری Time Warner یکی از پروژه های عظیم خط انتقال داده ها به دست شرکت Comcast سپرده نشود.
اما مشکل Netflix با Comcast اینجاست که گویا این شرکت، که یکی از غول های خدمات رسانی اینترنت در ایالات متحده است، اخیرا با زد و بند هایی اقدام به مدیریت حساب شده پهنای باند اینترنت می کند. به این طریق که پهنای باند برخی از ISP ها به گونه ای در سرعت مدیریت می شود که به شرکت ها و وب سایت هایی که عملا با این شرکت وارد مذاکره می شوند، خدمات و سرعت بهتری می دهد.
بر همین اساس Netflix عنوان کرده است، این امر منجر به آن شده که خدمات Netflix برای Stream کردن ویدئو با مشکلات اساسی بر روی برخی از ISP ها مواجه شود که در نهایت سود و کسب و کار این شرکت را به مخاطره می اندازد.

این امر حاکی از آن است که اکنون دنیای اینترنت بنا به وضعیت خاص خود، درگیر زد و بند ها و مراودات اغلب خارج از عرفی است که اساسا در کارکرد و کارویژه این ابزار جهانی تعریف نشده است. اگر تا پیش از این، تنها مداخله دولت ها در اینترنت موضوع اصلی بود، اکنون باید بازی های پیچیده و نا جوانمردانه شرکت های خدمات رسان را نیز به این مقوله اضافه کرد.
غرض آنکه متأسفانه اینترنت تقریبا در هیچ جای دنیا آن گونه که تصور می شود آزاد نیست. درصد آزادی اینترنت را باید در حالت نسبی سنجید و نه مطلق و این موضوع است که اکنون مورد اعتراض جنبش Net Neutrality قرار گرفته است.
اما بحث اخیر به ویژه در مورد کشورهایی که سرعت اینترنت در آنجا پایین تر است ، از اهمیت بالاتری برخوردار است. کاربران اینترنت در این کشور ها به شکل پیش فرض با مشکلات ناشی از سرعت گریبانگیر بوده و ساز و کارهای پیچیده ای که بین شرکت های خدمات رسان و مسئولان ذیربط در حوزه فضای مجازی و اینترنت برقرار است، بی طرفی اینترنتی را تا حد زیادی بلا موضوع ساخته است.
در گیر شدن در بازی های اینچنینی، خود می تواند شدت نقض ویژگی آزاد اینترنت را بسیار افزایش دهد و در نتیجه رقابت سالم و برابر شرکت های وابسته به اینترنت را زیر سؤال ببرد.
هرچند جنبش Net Neutrality برآمده از وضعیت فعلی اینترنت در جامعه غرب و کشورهای اغلب توسعه یافته است، با کمی دقت و ریز بینی به خوبی می توان دریافت که این جنبش اساسا چندان وابسته به موقعیت جغرافیایی کاربران اینترنت نیست، زیرا خود اینترنت اصلا مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و در هیچ مرز بندی جغرافیایی نمی گنجد.در کنار این موضوع، اهمیت فضای مجاز و اینترنت در رشد و توسعه جوامع است که اگر با بازی های پیچیده برای کنترل هدف دار آن خلط شود، می توان به خوبی حدس زد که در نهایت اینترنت نیز روزی ابزاری برای کنترل بشر به شکل غیر مستقیم باشد.

منبع : www.tabnak.ir

تاریخ انتشار: 01 آذر 1393